Direktlänk till inlägg 23 maj 2009

Vägen till rikedom

Av Masekonomen - 23 maj 2009 14:14

Att bara följa strömmen kan inte vara särskilt svårt, eller hur? Med detta antagande som grund kan man tänka sig att det borde vara tämligen lätt att följa stockholmsbörsens index under 30 år (går tillexempel att indexhandla). Jag tror att alla människor har råd att spara det handlar endast om prioriteringar, vill man prioritera rökning eller en kväll på krogen framför en behaglig framtid så är det var och ens val. Lyckas jag med 2658kr i månadsinkomst avvara ca 700kr i månaden så tror jag att alla kan göra det. Med ett månadssparande på 700kr/månad och en årlig avkastning på 10 % (stockholmsbörsens genomsnittliga utveckling de senaste 50åren) blir totalsumman efter 30 år (den tid som är kvar tills jag vill vara ekonomiskt oberoende) 2 064 400kr innan någon skatt är avdragen, observera att detta är helt utan något startkapital. Redan med ett startkapital på 32 000kr blir totalsumman 2 622 781kr med samma förutsättningar som tidigare. Låter detta fortfarande som en omöjlighet?


Jag skulle gärna vilja ge er ett lästips: Så här kan alla svenskar bli miljonärer som är skriven av Per H Börjesson (VD för Investment AB Spiltan). Detta är en bok som kommer med många bra tankar och idéer till hur man ska gå tillväga för att bli rik, många av tipsen är självklara men får en att tänka till en extra gång då man läser dem.


__________________________________________________


Eftersom att jag precis börjat med denna blogg får ni gärna komma med kommentarer om vad som är intressant att läsa om. Jag är intresserad av det mesta som gäller ekonomi och vill gärna lära både mig själv och er andra något nytt.



PS. glöm inte att rösta i min omröstning, låter mitt mål realistiskt eller inte?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Masekonomen - 17 september 2012 21:07

Nu var det ganska länge sedan jag var in här sist... Kom att tänka på bloggen idag och var tvungen att kika om den fanns kvar, men kanske är dags att återuppta det som var grundtanken med den en gång i tiden. Såg även att jag nu kan blogga med mobile...

Av Masekonomen - 11 juli 2009 11:41

Här kommer något sent den dystra rapporten för juni månad... Tyvärr har jag den senaste tiden inte haft tid att skriva så mycket men lovar att ta tag i detta igen så snart jag får mer tid över....

Av Masekonomen - 24 juni 2009 23:14

Var precis på en liten minisemester och fick då höra av svärföräldrarna hur oekonomisk jag var som hade ett kreditkort. Frågan är då förståss om jag är oekonomisk? Tittar man på tillexempel tv-programmet lyxfällan brukar de ju alltid börja med at...

Av Masekonomen - 12 juni 2009 09:26

Pengars funktion kan delas upp i 3 delar, det kan nämligen fundera som värdemätare, värdebevarare och som ett bytesmedel. Med begreppet värdemätare menas att en vara ska kunna värderas med hjälp av pengarna och på så sätt kan man jämföra priser p...

Presentation

Omröstning

Är mitt mål att bli ekonomiskt oberoende realistiskt?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards