Alla inlägg under juni 2009

Av Masekonomen - 24 juni 2009 23:14

Var precis på en liten minisemester och fick då höra av svärföräldrarna hur oekonomisk jag var som hade ett kreditkort. Frågan är då förståss om jag är oekonomisk? Tittar man på tillexempel tv-programmet lyxfällan brukar de ju alltid börja med att klippa alla kreditkort, men varför gör de detta? Givetvis för att de missköts, för använder man korten med måtta och betalar räkningarna i tid så är det ju faktiskt en väldigt bra uppfinning tack vare den räntefria krediten.


·         Man behöver aldrig fundera på om man har pengar på kortet då man ska handla något. Givetvis är det också här den största fällan finns och det är lätt att handla för mycket utan att ha någon egentlig koll. Det är här mitt tidigare inlägg om att föra kassabok kommer in i bilden. På det viset har man hela tiden en bild av hur mycket man har handlat för och i alla fall jag upplever att jag har en enorm överblick över min ekonomi.


·         Tack vare att krediten brukar vara räntefri så har man också möjlighet att få en fin ränta på pengarna medans man väntar på att få betala räkningen och kommer på detta vis att tjäna en slant varje år även på detta. Ett tips är att öppna ett särskilt konto där man direkt efter att man handlat för över pengarna till och sedan betalar man fakturan från detta konto, på detta vis är man alltid säker på att ha pengar att betala räkningen med.


Nu finns det ju en uppsjö av olika kreditkort med olika förmåner och olika kostnader, dock tror jag mig nu ha funnit det mest intressanta tyvärr finns det ännu inte tillgängligt men kommer snart att släppas. Detta kort är det som OK-Q8 just nu håller på att ta fram ett kort helt utan årsavgift som dessutom ska ge 1 % i återbäring på alla köp, sedan kommer det bästa. Man kan själv välja mellan att betala med en kredit som kopplas till kortet på upp till 50 000kr eller att betala direkt med pengar som man satt in på sitt konto. Kan det bli mycket bättre?

Av Masekonomen - 12 juni 2009 09:26

Pengars funktion kan delas upp i 3 delar, det kan nämligen fundera som värdemätare, värdebevarare och som ett bytesmedel. Med begreppet värdemätare menas att en vara ska kunna värderas med hjälp av pengarna och på så sätt kan man jämföra priser på olika varor. I moderntid är detta lätt då man kan jämföra priser i kronor, men även om vi använt oss av tillexempel snäckor för att värdera våra varor hade vi lätt kunnat jämföra priserna då vi vetat hur många snäckor som varan var värd.

Meningen med att pengar ska vara värdebevarande är inte att priserna alltid ska vara de samma för en vara, men om inflationen är för snabb kommer folk snabbare vilja göra sig av med pengarna eftersom de så snabbt tappar i värde. Ett sådant agerande kan leda till att hela den monetära ekonomin sätts på prov och människor börjar istället gå över till den gamla bytesekonomin. Tillexempel skulle vi kunna använda potatis som bytesmedel med då vi inte kan vara säkra på potatisen har samma värde om ett år som den har idag är det inte lämpligt att använda potatis som pengar.

Förutsatt att ovanstående två villkor är uppfyllda bör pengar vara ett bra bytesmedel, men litar inte folk på att pengarna är värda något eller om det blir allt för svårt att jämföra olika priser så kommer hela grundidén med den monetära ekonomin att falla.

Av Masekonomen - 4 juni 2009 14:52

Ja som ni kanske förståt vid det här laget kommer inte inläggen att hagla in lika intensivt som i början. Ska försöka skriva lite mer genomtänkta inlägg istället och sen kommer jag vara borta endel under sommaren som gör att jag inte kan skriva men några inlägg ska jag nog få ihop iallafall. Sen får ni gärna skriva en kommentar om vad jag ska skriva om så jag har några ämnen att utgå ifrån. Har sett att det finns några lärare som återkommer så förhoppningsvis är det skriver jag lite läsvärdasaker hoppas jag

Av Masekonomen - 3 juni 2009 23:22

Här ser ni min månadsrapport för Maj månad och som ni ser har det inte gått så bra den här månaden, men som jag sagt tidigare är det ingen större fara. Nu väntar däremot ett par kärva månader fram till augusti då pengarna kommer in igen. I ärlighetens namn har jag inte ens gjort en budget för sommarmånaderna än, men den kommer jag nog att skapa de närmaste dagarna då jag äntligen börjar få en överblick av kostnader och intäkter under sommarmånaderna...

Av Masekonomen - 3 juni 2009 10:51

Tanken ha många gånger slagit mig om jag verkligen är så snål som alla säger att jag är, men jag har aldrig tyckt att jag är snål… Att vara snål måste väll i alla fall innebära att man avstår från saker man behöver för att istället lägga pengarna på hög? Tänker bland annat på det skånska paret (tror jag att det var) som för något år sedan dog och lämnade efter sig en stor förmögenhet som testamenterades bort. Ingen kunde drömma om att de var så rika då de inte ens hade haft råd att måla om huset som var i stort renoveringsbehov. Detta är väll på gränsen till snålhet i alla fall? Själv unnar jag mig allt jag behöver men avstår från att fika för fikandets skull, avstår från att köpa dyra märkeskläder, avstår från att festa för festandets skull, är då detta snålt eller sparsamt? Vad jag anser är nog vid det här laget ganska klart.


Men visst jag kan nog ta detta lite för långt ibland jag också. Tillexempel tycker jag inte om att kasta kläder bara för att det är några småhål i dem eller för att de är urblekta, så länge de uppfyller sitt syfte att hålla mig varm och de inte ser allt för jävligt ut har jag väldigt svårt att ta steget till att kasta dem.  Jag skulle heller aldrig drömma om att kasta mat som jag lagt på tallriken, varför ska vi slösa så med resurserna. I och för sig tycker jag inte om att slänga mat över huvud taget, men värst är de som öser på mat och sedan inte ens äter upp hälften. Jag tycker inte heller om att diska enstaka tallrikar eller glas utan vill ha full diskho så jag slipper tappa upp allt vatten i ”onödan” (nej, jag har ingen diskmaskin). Förmodligen är det många som tycker att jag låter snål nu, men i dagsläget kan väll detta nästan ses som miljötänkande istället? Läste idag en artikel i FaluKuriren om Leksandsbröd (”Det var farfar som började” hittar tyvärr inte länken på dt.se men lägger in den senare om jag ser den) som aldrig lyckas få några utmärkelser för energisparande, men det beror inte på att de är dåliga utan för att de är för bra. De har nämligen långt innan miljödebatten började med att minska energiåtgången fast då pågrund av snålhet, man ville helt enkelt spara pengar. Så egentligen kanske det är bra med en viss snålhet både för miljön och plånboken?

Av Masekonomen - 1 juni 2009 13:43

Tidigare var metaller främst guld och silver vanliga betalningsmedel, så småningom började guldsmeder förvara ädelmetallerna hos sig och utfärdade då ett depositionsbevis till sina kunder. Detta depositionsbevis användes sedan som dagens sedlar vid betalningar och man visste då att man när som helst kunde byta ut sitt depositionsbevis mot guldet som fanns förvarat hos guldsmeden. Detta blev givetvis mycket enklare än att behöva konka runt på guld då man skulle inhandla något. Efterhand kom man fram till att det var väldigt sällan som alla personer ville hämta ut sitt guld samtidigt, man kom dessutom underfull med att det gick att tjäna pengar på att låna ut guldet till andra som behövde det. Då låntagarna inte hade någon nytta av guldet i sig utan ville komma åt pengarna kunde guldet stanna hos guldsmeden och det utfärdades istället ett nytt depositionsbevis. På detta sätt skapades pengar ur luften (kreditpengar). Det är denna process som har lagt grunden för dagens bankväsende.

Presentation

Omröstning

Är mitt mål att bli ekonomiskt oberoende realistiskt?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards