Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Snål eller bara sparsam?

Av Masekonomen - 3 juni 2009 10:51

Tanken ha många gånger slagit mig om jag verkligen är så snål som alla säger att jag är, men jag har aldrig tyckt att jag är snål… Att vara snål måste väll i alla fall innebära att man avstår från saker man behöver för att istället lägga pengarna på hög? Tänker bland annat på det skånska paret (tror jag att det var) som för något år sedan dog och lämnade efter sig en stor förmögenhet som testamenterades bort. Ingen kunde drömma om att de var så rika då de inte ens hade haft råd att måla om huset som var i stort renoveringsbehov. Detta är väll på gränsen till snålhet i alla fall? Själv unnar jag mig allt jag behöver men avstår från att fika för fikandets skull, avstår från att köpa dyra märkeskläder, avstår från att festa för festandets skull, är då detta snålt eller sparsamt? Vad jag anser är nog vid det här laget ganska klart.


Men visst jag kan nog ta detta lite för långt ibland jag också. Tillexempel tycker jag inte om att kasta kläder bara för att det är några småhål i dem eller för att de är urblekta, så länge de uppfyller sitt syfte att hålla mig varm och de inte ser allt för jävligt ut har jag väldigt svårt att ta steget till att kasta dem.  Jag skulle heller aldrig drömma om att kasta mat som jag lagt på tallriken, varför ska vi slösa så med resurserna. I och för sig tycker jag inte om att slänga mat över huvud taget, men värst är de som öser på mat och sedan inte ens äter upp hälften. Jag tycker inte heller om att diska enstaka tallrikar eller glas utan vill ha full diskho så jag slipper tappa upp allt vatten i ”onödan” (nej, jag har ingen diskmaskin). Förmodligen är det många som tycker att jag låter snål nu, men i dagsläget kan väll detta nästan ses som miljötänkande istället? Läste idag en artikel i FaluKuriren om Leksandsbröd (”Det var farfar som började” hittar tyvärr inte länken på dt.se men lägger in den senare om jag ser den) som aldrig lyckas få några utmärkelser för energisparande, men det beror inte på att de är dåliga utan för att de är för bra. De har nämligen långt innan miljödebatten började med att minska energiåtgången fast då pågrund av snålhet, man ville helt enkelt spara pengar. Så egentligen kanske det är bra med en viss snålhet både för miljön och plånboken?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Masekonomen - 17 september 2012 21:07

Nu var det ganska länge sedan jag var in här sist... Kom att tänka på bloggen idag och var tvungen att kika om den fanns kvar, men kanske är dags att återuppta det som var grundtanken med den en gång i tiden. Såg även att jag nu kan blogga med mobile...

Av Masekonomen - 11 juli 2009 11:41

Här kommer något sent den dystra rapporten för juni månad... Tyvärr har jag den senaste tiden inte haft tid att skriva så mycket men lovar att ta tag i detta igen så snart jag får mer tid över....

Av Masekonomen - 24 juni 2009 23:14

Var precis på en liten minisemester och fick då höra av svärföräldrarna hur oekonomisk jag var som hade ett kreditkort. Frågan är då förståss om jag är oekonomisk? Tittar man på tillexempel tv-programmet lyxfällan brukar de ju alltid börja med at...

Av Masekonomen - 12 juni 2009 09:26

Pengars funktion kan delas upp i 3 delar, det kan nämligen fundera som värdemätare, värdebevarare och som ett bytesmedel. Med begreppet värdemätare menas att en vara ska kunna värderas med hjälp av pengarna och på så sätt kan man jämföra priser p...

Presentation

Omröstning

Är mitt mål att bli ekonomiskt oberoende realistiskt?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards